Made by Szakács Péter © 2012
Veszélyes anyagokkal foglakozó üzemek
Küszöbérték alatti üzemek
Súlyos káresemény elhárítási terv
Katasztrófavédelmi hozzájárulás
IPARBIZTONSÁG -
Veszélyes anyagokkal foglakozó üzemek
1. A törvény hatálya |
|
Mindenkire kiterjed- |
Igen, a törvény általános hatálya mindenkire (magánszemélyre és vállalkozásra egyaránt) kiterjed, azonban a jogalkotó egyes rendelkezések tekintetében korlátozást, felmentést adhat. |
A 4.§. (1) bekezdésre hivatkozás mindenkire kiterjed, akkor 4.§ (2) bekezdésben foglaltakat miért kell külön nevesíteni azokat, akikre a IV. fejezet terjed ki? |
A Kat. 4. § (2) bekezdés olyan jogtechnikai megoldás, mellyel a jogalkotó a törvény adott fejezetének (Kat. IV fejezetének) hatályát egy szűkebb, definiált csoportra korlátozza. |
Ha a törvény hatálya 4.§ (1) mindenkire, (2) … helyi önkormányzatokra is kiterjed, akkor az önkormányzati szerveknek a VII. fejezet 79. § (2) alapján miért nem kell katasztrófavédelmi hozzájárulást fizetni? |
A Kat. 79. § (2) bekezdésével a jogalkotó felmentést ad bizonyos csoportok részére a katasztrófavédelmi hozzájárulás megfizetése alól. |
Kiterjed- |
A hatóság álláspontja szerint – összhangban a jogalkotó szabályozási célját tartalmazó Kat. indoklásával – a Kat. 4. § (3) bekezdéséből kikerült az „illetve a szállítás közbeni ideiglenes tárolására” szövegrész, ezért az új szabályozással e tevékenység már a szabályozás hatálya alá tartozik, ha a küszöbérték negyedét meghaladó mennyiség van az üzemben. |
A vegyipar javasolta, hogy a veszélyes hulladékok égetéssel történő energetikai hasznosítása
ne tartozzon a kiemelt létesítmények körébe, hiszen ez korlátozza a hasznosítási
lehetőségeket. A hatóság tisztázza, hogy „az égetéssel történő ártalmatlanítás” fogalmából
kiemelhető- |
A hatóság álláspontja szerint a kiemelten kezelendő létesítmények körében azok a veszélyes hulladékok égetéssel történő ártalmatlanításával foglalkozó létesítmények tartoznak, amelyek nem tartoznak a veszélyes anyaggal foglalkozó üzemek körébe. A jogi szabályozás egyértelmű ebben a kérdésben, illetve a hatóságnak nincs jogosultsága a szűkítő jogértelmezésre. |
Kell- |
Küszöb alatti üzemekre nem vonatkozik a rendelet 7. melléklet 6.2 pontja, tehát nem kell alkalmazniuk veszélyes ipari védelmi ügyintézőt. Az ipar számára a szabályozás félreérthető, ezért írásba foglalandó. |
A SKET tartalmi követelményeit részletesen ismertető útmutatóval kapcsolatosan a MAVESZ a következő alapelvek érvényesítését kéri: a. Legyen világos, jól érthető, kellően részletes ahhoz. hogy az érintettek külső szakértő bevonása nélkül el tudják azt készíteni. b. A minőségi kockázatbecslés legyen elegendő c. Mennyiségi kockázatbecslésre csak akkor kerüljön sor, ha a minőségi kockázatbecslés a súlyos káresemény bekövetkeztét valószínűsíti. |
A SKET készítésére a jogi szabályozás végrehajtása érdekében a hatóság részletes útmutató készít, ahol bemutatja a SKET készítésére kötelezettek körét, az eljárás menetét és a szabályok üzemeltetői és hatósági alkalmazását. A hatóság törekszik fenti elvek érvényesítésére, de az üzemi technológiák változatossága miatt erre garanciát nem tudnak adni. |
2. Katasztrófavédelmi hozzájárulás értelmezése: |
|
|
A katasztrófavédelmi hozzájárulás mértének meghatározásához útmutató készül. |
Mennyiségtől függetlenül mindenkinek fizetni kell- |
Igen. A 79. § (1) b) pont tekintetében nincs mennyiségi küszöb, mennyiségtől függetlenül fizetni kell, ha a (2) bekezdés alapján nincs mentesség. |
Kiterjed- |
Igen. A 79. § (1) b) pont vonatkozásában nincs jelentősége annak, hogy korlátozott
mennyiségben csomagolt áruról van- |
Vonatkozik- |
Igen, amennyiben a veszélyes hulladékot értékesíti más gazdálkodó részére például regenerálás, újrahasznosítás stb. céljából. Ha a veszélyes hulladékból nincs árbevétele, akkor nem kell utána hozzájárulást fizetni. |
A hulladéklerakókra a törvény hatálya nem terjed ki (kivétel ásványi nyersanyagok), de mi a helyzet a hulladék begyűjtőkkel, hulladék (autó) bontókkal? Ők veszélyes hulladékot is tárolnak, ennek mennyi a veszélyes áru értéke, vagy már a 79.§. (1) a) alapján már üzemeltetők? |
A hulladéklerakókra (kivéve az ott megfogalmazottakra) a törvény IV. fejezetének hatálya nem terjed ki, a katasztrófavédelmi hozzájárulás szabályozását a VII. fejezet tartalmazza. A hulladék begyűjtők, hulladék bontók stb. lehetnek „üzemeltetők”, amennyiben a Kat. IV. fejezet hatálya alá tartoznak. Ha nem tartoznak a Kat. IV. fejezet hatálya alá, akkor a tárolási szolgáltatásból származó árbevétele alapján kell a hozzájárulást számítani. |
Hova, melyik kategóriába tartozik a hulladékégető, ahol jelentős mennyiségű veszélyes hulladék is előfordulhat? |
A Kat. 79. § (1) szerinti kategóriába sorolás annak függvénye, hogy az égető a Kat.
IV. fejezet hatálya alá tartozik- |
Az ipari gáz, Propán- |
Ha a Kat. 79. § (2) szerint nem kap mentességet (pl. kiskereskedelmi forgalmazás, 50 millió forint alatti éves nettó árbevétel stb.), akkor katasztrófavédelmi hozzájárulás fizetésére kötelezett. |
Kell- |
Kell, a törvény csak az önkormányzati szerveket mentesíti ennek megfizetése alól. |
Melyik évben és melyik évi adatok alapján kell a katasztrófavédelmi hozzájárulást először megfizetni. |
A katasztrófavédelmi hozzájárulást először 2012- |
3. Katasztrófavédelmi hozzájárulás bejelentése: |
|
A katasztrófavédelmi hozzájárulás fizetésére kötelezettek kötelesek tevékenységükről külön jogszabályban foglaltak szerint a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének bejelentést tenni. Honnan szerezhet az xy vállalkozás információt arról, hogy ilyen irányú bejelentési kötelezettsége van? |
A katasztrófavédelmi hozzájárulás fizetésével kapcsolatos jogszabályok (A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény, valamint a katasztrófavédelmi bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011. (X. 12.) Korm. rendelet) a Magyar Közlönyben kihirdetésre kerültek, továbbá az írott és elektronikus sajtó, valamint a televízió és rádió is rendszeresen foglalkozik a témával. |
Küszöbértékek - anyagok |
Küszöbértékek - veszélyességi osztályok szerint |
Hulladékok osztályozása |
Katasztrófavédelmi hozzájárulás |
Igazgatási díjak |
Bírságok |
Kérdések és válaszok |
Küszöbértékek - anyagok |
Küszöbértékek - veszélyességi osztályok szerint |
Hulladékok osztályozása |
Katasztrófavédelmi hozzájárulás |
Igazgatási díjak |
Bírságok |
Kérdések és válaszok |